Καρκίνος πέους

Επίπτωση

Ο καρκίνος του πέους είναι σπάνιος στις αναπτυγμένες χώρες με επίπτωση 0,3 -1 περιστατικό ανα 100000 άτομα ανά έτος. Στη Μεγάλη Βρεττανία λιγότεροι από 500 ασθενείς το χρόνο διαγιγνώσκονται με καρκίνο πέους. Ωστόσο, στις υπό αναπτυσσόμενες και στις χώρες του τρίτου κόσμου το ποσοστό ανέρχεται μέχι και 10% όλων των νεοπλασιών.

Ταξινόμηση

Το 95% των όγκων του πέους είναι εκ πλακωδών κυττάρων. Εμφανίζονται συνήθως κατά την 6η δεκαετία της ζωής.]

Συμπτώματα

• Ερυθρότης πέους – βαλάνου
  • Εξάνθημα
  • Εκροή εκκρίματος από βλάβη
  • Πόνος
  • Διόγκωση στη βάλανο ή στο πεός η οποία δεν υφίεται μετά από 4 εβδομάδες θεραπείας και μπορεί να μοιάζει με έλκος, φυσαλίδα ή εξόγκωμα). Μπορεί να συνοδεύεται από πόνο ή όχι.
  • Αιμορραγία από το πέος
  • Φίμωση

Προδιαθεσικοί Παράγοντες Κινδύνου

Λοιμώξεις

• HIV λοίμωξη—οι ασθενείς με AIDS έχουν 8 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν καρκίνο του πέους
  • Ιος κονδυλωμάτων : η ύπαρξη κονδυλωμάτων αυξάνει τον κίνδυνο κατά 3,7 φορές.
  • Κακή υγιεινή
  • Σμήγμα
  • Βαλανίτις – Φλεγμονή της ακροποσθίας αυξάνει 3 φορές το κίνδυνο καρκινογένεσης. Οφείλεται συνήθως σε κακή υγιεινή, ερεθιστικές ουσίες όπως σαπούνια, αλοιφές, προφυκακτικά και στην ύπαρξη σακχαρώδους διαβήτη.
  • Φίμωση
  • Παραφίμωση
  • Μικροκακώσεις – δερματικές ή βλενογοννικές αμυχές
  • Ηλικία  – σπάνια εμφανίζεται σε ηλικία κάτω των 50 ετών
  • Ομαλός λειχήν
  • Κάπνισμα
  • Υπεριώδης ακτινοβολία – Ασθενής με ψωρίαση που υποβλήθηκαν σε θεραπεία με υπεριωδη ακτινοβολία ή χρησιμοποίησαν το φάρμακο Psoralen, έχουν αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του πέους.

Σταδιοποίηση

Όπως όλες οι κακοήθειες ο καρκίνος του πέους μπορεί να εξαπλωθεί σε διάφορα σημεία του σώματος. Αρχικά η εξάπλωση γίνεται στους βουβωνικούς λεμφαδένες και γι αυτό είναι πολύ σημαντικό να εκτιμηθούν προκειμένο να αποφασιστεί η κατάλληλη θεραπευτική επιλογή.

Η πρόγνωση εξαρτάται από το στάδιο που γίνεται η διάγνωση της νόσου. Το σηντομότερο είναι και το καλύτερο. Η συνολική πενταετής επιβίωση είναι σε όλα τα στάδια γύρω στο 50%.

Υπάρχουν διάφορες θεραπευτικές επιλογές ανάλογα με το στάδιο της νόσου. Η χειρουργική επέμβαση αποτελεί απαραίτητη πρωταρχική θεραπεία με τοπική εκτομή της βλάβης. Τα είδη χειρουργικής εκτομής που μπορεί να εφαρμοστού ειναι :

• μερική πεεκτομή
  • μικροχειρουργική – αφαίρεση με μικροσκόπιο της βλάβης σε υγιή όρια
  • Laser εφαρμογή- χρήση laser για καυτηρίαση και καταστροφη καρκινικών κυττάρων
  • περιτομή
  • ολική πεεκτομή – εκτομή του πέους και πιθανών και των βουβωνικών λεμφαδένων

Συμπληρωματικές θεραπείες μπορεί να εφαρμοστούν όπως η ακτινοθεραπεία, η χημειοθεραπεία και διάφορες βιολογικές θεραπείες.